Algemene voorwaarden “ES Consult”
1. Toepassingsgebied
1.1. Deze algemene voorwaarden beheersen de contractuele relatie tussen enerzijds Energy & Safety Consult BV (met maatschappelijke zetel te Asdonckstraat 23, BE-3971 Leopoldsburg en
vestigingseenheid Resevorenstraat 31 B BE-3581 Beverlo - KBO BE 0809.941.189, hierna “ES Consult” genoemd) en anderzijds de natuurlijke persoon of rechtspersoon die diensten bij ES Consult
bestelt, in eigen naam of voor rekening van derden (hierna “de Klant” genoemd). Dit zowel voor offertes, werken, prestaties en overeenkomsten in een B2C context (hierna “Klant-consument”) als
in een B2B of B2G context (hierna “Klant-handelaar”).
2. Aanvaarding van onze algemene voorwaarden
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en orderbevestigingen van ES Consult en op alle bestellingen geplaatst door de Klant. Door het accepteren van een offerte of
het plaatsen van een bestelling, aanvaardt de Klant onze voorwaarden met uitdrukkelijke uitsluiting van de eigen algemene voorwaarden van de Klant, ook indien deze vermeld zijn op diens
bestelbon. Afwijkingen van onze algemene verkoopsvoorwaarden zijn enkel mogelijk met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van een bestuurder van ES Consult. De Klant zal het feit dat hij de
door ES Consult gekozen taal (tenzij uitzondering, is dit de Nederlandse taal) niet voldoende beheerst, niet kunnen inroepen om de niet-toepasselijkheid van één of meerdere voorwaarden in te
roepen. Zijn de voorwaarden opgemaakt of vertaald in een andere taal dan Nederlands, prevaleert steeds de Nederlandse versie.
3. Eenzijdige wijziging
3.1. ES Consult kan deze algemene voorwaarden en informatie op elk ogenblik en zonder voorafgaande kennisgeving wijzigen voor zover wettelijk toegestaan. De versie van de algemene
voorwaarden die in voege was op het moment van bestelling of aanvaarding van een offerte blijft voor de hieruit voortvloeiende opdracht van toepassing.
4. Prijsoffertes en bestellingen
4.1. De door ES Consult gemaakte offertes zijn geldig gedurende 30 dagen en slechts voor zover de vermelde prijzen redelijkerwijze correct verondersteld kunnen worden. Na 30 dagen hebben
zij een louter informatieve waarde. Alle prijzen zijn steeds exclusief BTW (tenzij anders vermeld). Zolang de prijsofferte niet is aanvaard, reserveert ES Consult zich het recht deze te herzien. ES
Consult is slechts gebonden aan de offerte na expliciete en schriftelijke aanvaarding door de klant. Indien de aanvaarding, zelfs op ondergeschikte punten, afwijkt van het in de offerte opgenomen
aanbod is ES Consult daaraan niet gebonden. Enkel aanvaarde schriftelijke offertes zijn bindend. Prijsvermeldingen in prijslijsten, op de website of op andere media zijn louter indicatief en hebben
geen bindend karakter.
4.2. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten, en samengestelde prijsopgaves verplichten ES Consult geenszins tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen
een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Meerwerken worden pas uitgevoerd na bevestiging van de opdracht door de klant en als de prijs overeengekomen is. Meerwerken mogen met
alle middelen van recht bewezen worden.
4.3. Bij bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waarbij administratieve vergunningen te pas komen, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid wat de administratieve vergunningen
betreft. Eventuele daaruit voortvloeiende schade en boetes vallen integraal ten laste van de klant.
4.4. De Klant die de toepassing beoogt van het verlaagde btw-tarief uit de Wet van 27 juni 2021 houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde, zal ES Consult vóór
aanvang van de werken voorzien van stukken die het tarief rechtvaardigen (zoals een print van myminfin.be waarin het bouwjaar is aangegeven of een document uitgegeven door het plaatselijk
kantoor van de administratie van het Kadaster).
5. Prijsbepaling
5.1. Alle diensten van ES Consult vallen onder het BTW-tarief van 21%. Alle taksen en belastingen vallen ten laste van de Klant. Meerwerken die buiten de offerte vallen worden in regie uitgevoerd
aan een uurtarief van 75 euro excl. BTW. Bijkomende verplaatsingen worden aangerekend aan 0,75 euro excl. BTW per afgelegde kilometer, te tellen vanaf het kantoor, vermeerderd met een
uurtarief van 60 euro excl. BTW.
6. Uitvoeringsmodaliteiten
6.1. De vervulling van alle hierna omschreven verplichtingen in hoofde van de Klant-handelaar vormt op ieder ogenblik een noodzakelijke voorwaarde voor de uitvoering van de prestaties door ES
Consult. Bij iedere niet-naleving van één of meerdere hierna omschreven verplichtingen, kan ES Consult hetzij afzien van de uitvoering van de opdracht, hetzij deze opdracht uitvoeren mits
bijkomende prestaties, die afzonderlijk zullen aangerekend worden.
6.2. De Klant dient schriftelijk en tijdig, dit is minstens 48 uur op voorhand (zaterdag, zondag en feestdagen niet meegerekend) volledige en duidelijke instructies, mededelingen, technische en/of
administratieve inlichtingen met betrekking tot een opdracht aan ES Consult te bezorgen, zodat het werk correct kan voorbereid worden.
6.3. Als informatieverstrekker staat enkel de Klant in voor de juistheid en volledigheid van alle instructies en mededelingen. Hij zal ES Consult vooraf in kennis stellen van alle gekende, reële of
mogelijke gevaren in verband met een bestelling.
6.4. Bij opdrachten op locatie dient de Klant ervoor te zorgen dat het personeel van ES Consult de beschikking krijgt over alle toelatingen noodzakelijk tot het betreden van de plaats van uitvoering
van de opdracht en moet hij alle noodzakelijke stappen ondernemen om obstakels voor of onderbrekingen in verband met de uitvoering van de diensten te voorkomen of weg te nemen, en zorgen
dat indien nodig er een afgevaardigde van de Klant ter plaatse aanwezig is die de nodige toegangen verschaft. Er dient steeds gezorgd te worden voor een veilige toegang tot de te controleren
woningen of installaties. Onze vertegenwoordigers kunnen mogelijk zelf toestellen bedienen en manipuleren, zonder aanvaarding van enige verantwoordelijkheid.
6.5. Behoudens uitdrukkelijk andersluidende overeenkomst mag de vertegenwoordiger van ES Consult zich toegang verschaffen tot de te onderzoeken site en het onderzoek verrichten zonder de
aanwezigheid van de Klant, diens aangestelde of bevoegd geacht persoon. In de gevallen waarin de vertegenwoordiger van ES Consult niet in de mogelijkheid zou worden gesteld het onderzoek
uit te voeren, zullen de eraan verbonden kosten door ES Consult in rekening worden gebracht.
6.6. Het meegedeelde tijdstip van aanvang van een plaatsbezoek is indicatief. Door overmacht kan een vertegenwoordiger van ES Consult steeds later zijn dan voorzien. Indien de Klant of de
vertegenwoordiger van de Klant de locatie van afspraak verlaat of wanneer de vertegenwoordiger van ES Consult langer dan 30 minuten moet wachten om zijn opdracht te kunnen starten, is de
klant verplicht een schadevergoeding te betalen op basis van in artikel 5.1 vermeldde uur- en transporttarieven.
6.7. Ingeval de Klant de aanvaarde opdracht geheel of gedeeltelijk mocht annuleren respectievelijk de overeenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk verbreken is hij aan ES Consult van rechtswege
een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijks aan 50% van de prijs met een minimum van 175 euro van alle opgedragen en voorziene prestaties, onverminderd het recht een hogere
schadevergoeding te vorderen indien daartoe grond mocht bestaan.
6.8. Waar de Klant een Klant-consument is, zal hij hetzelfde recht hebben wanneer ES Consult de aanvaarde opdracht geheel of gedeeltelijk mocht annuleren respectievelijk de overeenkomst
eenzijdig geheel of gedeeltelijk verbreken.
7. Verslagen en rapporten
7.1. Verslagen, rapporten of certificaten (hierna “Verslagen” genoemd) worden opgesteld in naam en voor rekening van de Klant, zelfs wanneer deze heeft verklaard dat hij voor rekening van een
derde optreedt. De Klant aanvaardt uitdrukkelijk dat deze verslagen enkel de feiten weergeven zoals opgetekend door ES Consult op het ogenblik van de interventie zelf en binnen de grenzen van
de ontvangen instructies.
7.2. De Verslagen worden opgesteld en opgestuurd in één enkel exemplaar. De Verslagen worden opgestuurd per post en/of e-mail en nadat de Klant de diensten volledig (hoofdsom, intresten en
kosten) heeft betaald.
7.3. De Verslagen moeten steeds in hun geheel en in de context ervan worden voorgelegd en/of vermeld. ES Consult is niet verplicht om te verwijzen naar of verslag uit te brengen over feiten of
omstandigheden die vallen buiten de ontvangen instructies of de toegepaste alternatieve parameters.
7.4. ES Consult neemt geen enkele aansprakelijkheid op zich voor de bewaring van het Verslag. Het is bijgevolg de verantwoordelijkheid van de Klant om het Verslag te bewaren, overeenkomstig
het onderstaande artikel “Eigendomsoverdracht”. Behoudens in geval van wettelijke verplichting of van een verplichting die uit een accreditatie volgt, dient ES Consult geen nieuwe kopie van een
Verslag te bezorgen aan de Klant.
7.5. Rapporten worden, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, opgesteld in het Nederlands.
8. Eigendomsoverdracht
8.1. In afwijking van artikel 1583 van het Burgerlijk Wetboek, blijven de Verslagen de uitsluitende eigendom van ES Consult totdat de factuur volledig betaald is. Ondanks dit eigendomsvoorbehoud,
gaat het risico op verlies of schade over op de Klant-handelaar zodra deze in het bezit is van de Verslagen.
9. Intellectuele eigendom
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten en alle rechten van welke aard dan ook, op het Verslag en op de gegevens die erin staan, blijven de exclusieve eigendom van ES Consult, niettegenstaande
elke andersluidende bepaling. Door de uitvoering van dit contract verkrijgt de Klant een beperkt gebruiksrecht van het Verslag als dusdanig, voor zijn strikt persoonlijke behoeften, en desgevallend
voor de persoonlijke behoeften van elke opvolger zoals de eigenaar of de huurder van het goed, met dien verstande dat alle andere rechten op reproductie, publieke mededeling, verspreiding, het
maken van uittreksels of opnieuw gebruiken van het Verslag of van de gegevens die erin staan, uitdrukkelijk voorbehouden worden aan ES Consult.
10. Aansprakelijkheid
10.1. De verplichtingen van ES Consult zijn beperkt tot de verplichtingen die de regelgeving inzake oplegt. ES Consult kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor zover ze haar prestaties
uitgevoerd heeft overeenkomstig de voorschriften van deze regelgevingen behoudens in geval van opzettelijke fout, fraude of bedrog.
10.2. De Klant erkent dat, door een dienstencontract af te sluiten, ES Consult zich niet in de plaats stelt van de Klant, en de Klant evenmin ontslaat van zijn verplichtingen. ES Consult neemt geen
enkele verplichting van de Klant tegenover enige derde op zich, beperkt of vernietigt deze niet, en ontlast de Klant er niet van.
10.3. Elke klacht moet schriftelijk en zo snel mogelijk neergelegd worden, uiterlijk binnen de 5 werkdagen na het einde van de prestatie of na de overhandiging van het verslag. Indien de klacht
gegrond blijkt zal ES Consult de tekortkomingen op eigen kosten rechtzetten.
10.4. Onder voorbehoud van Artikel 10.1, draagt ES Consult geen enkele aansprakelijkheid tegenover de Klant of derden:
10.5. ingeval van verlies, schade of uitgaven die voortvloeien uit:
het feit dat de Klant zich niet heeft gehouden aan eender welke van zijn verplichtingen die in deze algemene voorwaarden of in het eventuele aanstellingscontract zijn beschreven;
het feit dat de Klant zich niet heeft gehouden aan eender welke wettelijke verplichting;
of uit elk onjuist resultaat, verslag of attest dat volgt uit een onduidelijke, foute, onvolledige, dubbelzinnige of valse informatie die aan ES Consult of aan een van haar vertegenwoordigers is
bezorgd;
10.6. in geval van verlies van winsten, verlies van productie, verlies van activiteiten of kosten die gemaakt worden door een onderbreking van de activiteiten, verlies van inkomsten, verlies van
opportuniteiten, verlies van contracten, verlies van verhoopte winst, verlies van gebruik, verlies van cliënteel, of aantasting van de reputatie, het niet realiseren van voortijdige besparingen, kosten
of uitgaven die gemaakt zijn om producten terug te roepen, kosten of uitgaven die gemaakt zijn om het verlies te beperken, en het verlies of de schade die voortvloeit uit vorderingen die zijn
ingesteld door derden (inclusief, zonder dat dit beperkend is, vorderingen op basis van productaansprakelijkheid) die de Klant zou kunnen lijden.
10.7. De klant dient zijn verzekeraars op de hoogte te brengen van de inhoud van dit artikel en erop te letten dat de bewoordingen van dit artikel tegenover hen tegenstelbaar zijn.
10.8. Het totale bedrag van de aansprakelijkheid van ES Consult tegenover de Klant omwille van verliezen, schade of uitgaven, ongeacht de aard of de herkomst ervan - uitgezonderd overlijden of
letselschade die rechtstreeks door ES Consult berokkend worden aan een Klant die consument is - wordt voor elke gebeurtenis of reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot een bedrag
dat gelijk is aan de prijs exclusief BTW die aan ES Consult betaald is op basis van het contract voor diensten van ES Consult waarvan de niet-uitvoering de enige oorzaak voor het verlies, de schade
of de uitgaven is.
10.9. Een vertraging in de uitvoering van de verplichtingen van ES Consult of van de verkoper, om welke reden dan ook, geeft geen recht op schadeloosstelling en/of interesten. De termijnen,
die te goeder trouw in de bestelling of het overzicht ervan zijn vermeld, zijn louter indicatief en vormen geen wezenlijke voorwaarde van het dienstencontract.
11. Betalingsvoorwaarden
11.1. De Klant heeft onderstaande modaliteiten om zijn bestelling te betalen:
volledige betaling ter plaatse (contant);
betaling per overschrijving na ontvangst van de factuur binnen de 14 dagen;
betaling op het adres van de maatschappelijke zetel na uitvoeren van de opdracht binnen de 14 dagen na ontvangst van de factuur.
11.2. De factuur moet uitsluitend en persoonlijk aan ES Consult of zijn vertegenwoordiger betaald worden. Bijgevolg kan het nooit zo zijn dat ES Consult de betaling bij derden moeten opvragen.
11.3. ES Consult stelt maximaal één factuur op per geleverde prestatie, en behoudt zich het voorrecht om meerdere prestaties te bundelen op één factuur. Wanneer de Klant een factuur op
(andere) naam of bedrijf wenst, dient men dit te melden voor de uitvoering van de opdracht. Wijzigingen aan opgestelde facturen worden slecht doorgevoerd aan een administratieve kost van 40
euro excl. BTW per bijkomende of gewijzigde factuur.
11.4. Onze firma behoudt zich het recht voor een door haar te bepalen voorschot op de uit te voeren werken te eisen alvorens de bestelling te aanvaarden en/of een anderssoortige waarborg voor
aanvang der werken.
11.5. Indien er een BTW aanpassing is, dan heeft ES Consult het recht deze aanpassing uit te voeren op alle betrokken facturen.
12. Onderaanneming
12.1. ES Consult behoudt zich het recht voor het werk, geheel dan wel ten dele, in onderaanneming te laten uitvoeren.
12.2. De facturen van onderaannemers van onze firma zijn pas betaalbaar na voorlopige oplevering van de werken die hun betreffen.
13. Achterstallen en weigering tot betaling
13.1. Bij achterstallige betalingen behoudt ES Consult zich het recht voor om haar prestaties zonder aanmaning op te schorten en deze, behoudens andersluidend bericht van de Klant, te hervatten
zodra de betaling in orde is.
13.2. Ten aanzien van de Klant-handelaar zal iedere op de vervaldag niet betaalde factuur van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met de verwijlsintresten van 1% per
begonnen maand. Bovendien zal bij niet betaling op de vervaldag ten titel van forfaitaire schadevergoeding het factuurbedrag verhoogd worden met 15%, zonder ingebrekestelling, met een
minimum van 150,00 euro. Ook de advocaat- of inningskosten, gemaakt voor de inning van openstaande facturen, worden in rekening gebracht ten laste van de Klant. Alle betalingen zullen eerst
worden aangerekend als vergoeding voor intresten, schadevergoeding en eventuele (advocaat)kosten en daarna als afkortingen voor de langst openstaande facturen.
13.3. Ten aanzien van de Klant-consument zal op iedere op de vervaldag niet (geheel) betaalde factuur een moratoire intrest verschuldigd zijn ten belope van 8% per jaar. Eveneens is in dit geval
een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd:
20, 00 euro indien het netto te betalen factuurbedrag 150,00 euro niet overstijgt;
30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag indien het netto te betalen bedrag tussen 150,00 euro en 500,00 euro is;
65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag indien het netto te betalen bedrag boven 500,00 euro is en met een maximum van 2000,00 euro als het verschuldigde saldo
hoger dan 500,00 euro is.
Bij de Klant-Consument zal dit toegepast worden na het verzenden van een ingebrekestelling die de vorm aanneemt van een eerste herinnering en na het verstrijken van een termijn van 14 dagen
die ingaat op de derde werkdag na verzending van de herinnering.
13.4. Laattijdige betaling van één factuur heeft tot gevolg dat andere facturen, waarvoor in voorkomend geval een betalingstermijn was verleend, ineens opeisbaar zijn, zonder ingebrekestelling.
Onverminderd bovenstaande geldt dat ingeval ES Consult een herinnering verstuurt, het openstaand bedrag verhoogd wordt met een administratieve kost van 40 euro.
13.5. Elke wijziging van de situatie van de Klant, zoals de verkoop of de inbreng van het volledige of gedeeltelijke vermogen, overlijden, handelingsonbekwaamheid, betalingsmoeilijkheden of
staking van betalingen, vereffening van de goederen, gerechtelijke regeling, voorlopige opschorting van vervolgingen, concordaat, faillissement of enige andere gelijkaardige procedure, de
ontbinding of de verandering van rechtsvorm, zelfs na de gedeeltelijke uitvoering van de contracten of van de bestellingen, leidt tot de toepassing van dezelfde maatregelen als diegene die
hierboven zijn voorzien voor niet-betaling.
14. Overmacht
14.1. Indien ES Consult belet zou zijn om een van de diensten waarvoor de overeenkomst werd afgesloten, uit te voeren of te voltooien, omwille van eender welke gebeurtenis, buiten haar wil om,
inclusief – zonder dat deze lijst beperkend is – natuurrampen, oorlog, terroristische activiteiten, pandemieën, sociale onlusten, het feit dat men geen toestemming, licenties of registraties kan
bekomen, ziekte, overlijden of ontslag van de werknemer die met de opdracht belast is, dan zal ES Consult contact nemen met de Klant om een nieuwe afspraak te maken of uitvoeringsdatum
overeen te komen. De uitvoering van de overeenkomst zal opgeschort worden tot de nieuwe datum.
15. Confidentialiteit
15.1. ES Consult en de Klant zullen alle vertrouwelijke informatie bekomen bij uitvoering van de opdracht strikt vertrouwelijk behandelen en zullen alles in het werk stellen om deze vertrouwelijkheid
te handhaven ook na uitvoering van de opdracht.
16. Overdracht van rechten en plichten
16.1. Geen van beide partijen mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij zijn rechten of verplichtingen uit de overeenkomst overdragen aan derden, waarbij de
dochter-, zuster- en/of moederbedrijven van ES Consult niet als derden worden aangezien.
16.2. In geval van verkoop of overdracht van het gebouw waarop het Verslag betrekking heeft, zal een tussentijds Verslag opgemaakt worden en een eindfactuur opgemaakt worden.
17. Rechtsverval
17.1. Alle tegen ES Consult gerichte vorderingsrechten vervallen door het enkel verloop van drie (3) maanden nadat de gebeurtenis, waarop de vordering steunt, zich heeft voorgedaan.
18. Personeels af-/aanwerving door de Klant
18.1. Het is aan de Klant verboden het personeel van ES Consult en diens dochter-, zuster- en/of moederbedrijven aan te werven of hoe dan ook gebruik te maken van hun diensten, tenzij mits
voorafgaande en schriftelijke toestemming van ES Consult. Inbreuk op dit artikel zal van rechtswege aanleiding geven tot het betalen van een schadevergoeding aan ES Consult gelijk aan tweemaal
het bruto jaarsalaris van het aan ES Consult, diens dochter-, zuster- en/of moederbedrijven onttrokken personeelslid.
19. Varia
19.1. Mochten een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden ongeldig, onwettig, ontoepasbaar verklaard worden, dan zal dit de geldigheid, de wettigheid of de tegenstelbaarheid
van de andere bepalingen niet aantasten of verminderen.
20. Toepasbaar recht en regeling van geschillen
20.1. Voor elk geschil over de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van dit document zal een minnelijke regeling gezocht worden. Indien het conflict blijft bestaan, zal het opgelost worden
volgens het Belgische recht, uitsluitend door de rechtbanken van het arrondissement Hasselt, afdeling Beringen voor wie de zaak aanhangig zal gemaakt worden door de meest gerede partij; de
partijen kiezen bij deze het Nederlands als taal voor de rechtspleging.